Az All the Wilderness
című filmmel megtettem azt, amit nagyon kevés másikkal teszek meg
mostanában. Nevezetesen, hogy az első, múlt heti megtekintés után
(ami finoman szólva sem váltott ki belőlem frenetikus reakciókat)
adtam neki egy második esélyt, és pár nap elteltével megnéztem
újra, tiszta lappal, nyílt elmével, cinizmus és előítélet
nélkül.
Ennek a kilengésemnek
egyrészt az az oka, hogy tényleg szerettem volna szeretni
ezt a mozit. Amit korábban tudni lehetett róla, az alapján megvolt
benne a lehetőség a szikrára, amitől egycsapásra érdekessé
válik az egész, és működni kezd a filmes varázslat. Elvégre
ennél többre aligha vágyhat az ember a mai, kiábrándító mozis
viszonyok között.
Másrészt a kezdetektől
fogva nyilvánvaló volt, hogy nem én vagyok az a célcsoport,
akinek mindezt szánják. Ezzel természetesen semmi gond nincs,
viszont így könnyel észrevétlen maradhat az alkalmatlan befogadó
számára a mondandó egy része, ami nyilvánvalóan nem tesz jót a
véleményalkotásnak. Így hát úgy illett, ha nekiveselkedem újra,
és megpróbálom más szemmel nézni a történetet.
Ám sajnos minden
reményem ellenére ez a második megtekintés sem hozott áttörést,
és az All the Wilderness továbbra sem tűnik másnak, mint egy
közhelyes, kiszámítható és sablonos mozinak, ami nagyon akar
mondani valamit, de az utolsó képkockáig szinte teljesen néma
marad.
Történetünk főhőse
James (Kodi Smit-McPhee), a teljesen tipikus, kibírhatatlan,
ellenszenves kölök, akiből egy családi tragédia teljesen
tipikus, kibírhatatlan, ellenszenves reakciók egész sorozatát
váltja ki. Különleges hópihénk magába zárkózik, Chopint
hallgat, a város környéki erdőket járja, verseket és Moby
Dicket olvas. Az emberekkel való bizarr interakcióiból süt az
önsajnálat, és mindennek tetejében saját fontosságának
érzékeltetése céljából a környezetével azt próbálja
elhitetni, miszerint előre látja, egyesek mikor fognak meghalni.
Szerencsénkre ez utóbbi hajlama miatt már a film legelején
megkapja a neki igencsak kijáró hatalmas pofont, amitől pillanatok
alatt jobb hangulatba kerülünk mi, a nézők.
A film cselekménye pedig
lényegében arról szól, hogyan alakul át ez a megtört, sebzett,
magányos lélek (magyarul ez az oltári nagy seggfej) egy erősebb,
kiegyensúlyozottabb, nyitottabb fiatalemberré (azaz hogyan lesz
belőle egy kevésbé nagy seggfej). James önsajnálatának
nevetséges burkát egyrészt az anyja (Virginia Madsen), másrészt
a pszichiátere (Danny DeVito) próbálják feltörni, de ifjú
hősünk ellenáll minden próbálkozásnak, és nem hagyja, hogy a
gaz felnőttek az igazság, a logika és a tények szörnyű erejével
megingassák önnön különlegességébe vetett hitét.
De semmi gond, hiszen a
fiatalság is a segítségünkre siet Harmon (Evan Ross) és Val
(Isabelle Fuhrman) személyében, akik saját gondjukra-bajukra,
valamint James általánosan véve visszataszító viselkedésére
fittyet hányva azon törik majd magukat, hogy a számukra vadidegen
fiút átsegítsék az élet nagy megpróbáltatásain. Mert hát...
ilyenek a mai fiatalok! Önzetlenek és segítőkészek, főleg, ha
oltári nagy seggfejekkel hozza össze őket a rossz sors!
Hősünk a gyógyulás
rögös útját járva olyan jellemformáló események sorozatán
megy keresztül új barátjának, Harmonnak köszönhetően, mint a
részeges tivornyák és a bolti lopások. Mert hát ezek nélkül
hogyan is válhatnánk hasznos tagjává modern társadalmunknak?
Mindezt némiképp ellensúlyozandó ott van nekünk Val, aki nagyon
aranyos, nagyon kúl, és nagyon türelmes a mi szánalmas hősünkkel
és az ő nevetséges tragédia-köntösével. A lány – számomra
érthetetlen módon – lelkesen menti meg a passzív és tehetetlen
Jamest önmagától és a problémáitól, ráadásul valamiféle
szerelmi szálacska is kibontakozik köztük, de csupán azért, hogy
a későbbiek során teljesen fölösleges konfliktus generálódjon
a három főszereplő között. (Ó, hogy én mit nem adtam volna
tinikoromban egy tökéletes leányzóért, akit akármilyen suttyó
módon viselkedem, nem tudok levakarni magamról, és aki csak azért
él, hogy megmentsen a nem létező gondjaimtól! Csak valamiért –
ki tudja, miért?! - nem így alakultak a dolgok).
A probléma mindezekkel
kétirányú. Egyrészt az érzékeny ifjú küzdelme a gonosz és
érzéketlen világ ellen (ami valószínűleg az alapkoncepció
akart lenni) meglehetősen nehezen jön át a képernyőn, amikor ez
a bizonyos érzékeny ifjú érzéketlen világ helyett azzal
szembesül, hogy a környezetében mindenki azon töri magát, hogy
neki végre jó legyen. A túloldalon pedig ott van az a szörnyű
hiányosság, hogy James figurája az ég világon semmit nem tesz
annak érdekében, hogy jobb (elviselhetőbb) emberi lénnyé váljon.
A meló tetemes része így a szereplőgárda többi tagjára hárul,
ennek érdekében pedig a film úgy épül fel, hogy a nem-James
karakterek a főszereplőnket a helyes irányba pofozgatják a maguk
eltérő, mégis egyforma módján. Ezért vannak ott. Mindössze
ennyi a céljuk a történetben. És ez nagyon nincs rendjén.
Semmi önkritikára,
magától jött felismerésre ne számítsunk magával ragadó
főszereplőnk részéről. Egy ponton talán kezdi felfogni, hogy
nem ő áll a multiverzum középpontjában, és nem csak neki
lehetnek problémái, de ezen aztán hamar túllendülünk,
visszakapva az eredeti figuránkat.
Mint látható, a
történet nem épp világverő (vagy éppen túlságosan eredeti)
mestermű. Viszont némiképp jó hír, hogy a film más tekintetben
meglepően jól teljesít. Az operatőri munka a szerintem túlzásba
vitt kézikamerás felvételek sokasága mellett is remek. Az alig 75
perces játékidőnek hála nem érezzük úgy, hogy a készítők
packáznának a nézők idejével, és lássuk be, ennél többet
egyébként sem bírt volna el a forgatókönyv.
A színészek igyekeznek
mindent megtenni azért, hogy élettel töltsék meg a kimondottan
élettelenre sikeredett karaktereiket, aminek hála egyes jelenetek
majdhogynem valóságszerűre sikeredtek. Olyannyira, hogy aligha
fogom elhinni bárkinek is, aki azt mondja, itt-ott nem hagyták
improvizálni a színészeket. Máskor viszont pár mondaton belül
annyi hajmeresztő közhely-mondatot durrantanak el a figurák, amire
az egyetlen válaszunk egy lemondó, kiábrándult sóhaj lehet.
A zene felejtős, de
legalább a funkcióját betölti. Az egy szem Chopin darabot
leszámítva senkit nem ismerek az előadók közül, de mint
korábban említettem, nem én vagyok az elsődleges célközönség,
így mások lehet, hogy ujjongva fogadják majd a felhozatalt. Az
író-rendező Michael Johnson próbálja kézben tartani a gyeplőt,
de sajnos ebből az alapanyagból a látható igyekezet ellenére sem
lehetett sokkal többet kihozni.
Fiatal főhősünk
passzív-agresszív lázadását a világ ellen így tehát inkább
technikai értelemben csodálhatjuk meg, miközben a narratíva
legtöbbször értelmét veszti. Talán ez is volt a cél. Remélem,
hogy ez volt a cél! Mert különben a filmnek meglehetősen kevés
értelme van.
És lenne itt még egy
apróság! Lehet szidni a magyar filmeket a vászonból kiugró
gyakori termékelhelyezések miatt (sokszor jogosan), de akkor ne
menjünk el szó nélkül az All the Wilderness ilyen jellegű
tevékenysége mellett sem! Itt ugyanis nem egyszerűen arról van
szó, hogy felbukkan egy autóembléma vagy egy félig megzabált
gyümölcs a laptop hátulján. Nem, itt kérem a szereplők egy fél
jeleneten át ecsetelik egy Portland-szerte híres, valóban létező
fánkosnak a legnépszerűbb termékeit. Sőt, később még el is
látogatunk ebben a bizonyos „fánkériába” (jobb szó híján),
ahol újra az arcunkba tolják, kinek is köszönhetjük a film
létrejöttét. Akit mindez nem zavar, annak jó. Sőt, lehet azon
vitatkozni, miszerint ettől csak „autentikusabb” lett minden.
Aki viszont falra mászik az ilyen jellegű reklámoktól, az itt
akkora dózist kap belőlük, hogy valószínűleg pillanatok alatt
vörös fejjel anyázni kezd majd.
Összességében tehát
sajnálattal vettem tudomásul, hogy ezt a filmet Isabelle Fuhrman
sem volt képes magában megmenteni számomra. Hiányzott a történet,
a cselekmény, a tartalom. És egy olyan moziban, ahol a fő
mondanivaló a főszereplő jellemfejlődésére van kihegyezve,
szerintem meglehetősen felelőtlen dolog kihagyni magát a
jellemfejlődés szakaszt.
Szépnek szép, ám üres,
mint egy nagyüzemi fánk. Próbáltak valami jót kihozni belőle,
épp csak nem volt miből. Ez pedig sajnos nem megengedhető a dráma
műfajában, bárki is legyen az a bizonyos célközönség.
Egy videojátékban az
ember hamar túlteszi magát a harmatos sztorin, amennyiben a fókusz
a remek játékmeneten van. Ám a lineáris szórakoztatás (mint
amilyen a mozi) elengedhetetlen kelléke a jó, erős történet és
a működő karakterek. Ezek nélkül nem működik semmi. Értelmét
veszti az egész. Milyen kár, hogy erre az „apróságra” itt nem
figyelt senki!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése