Újabb nap, újabb
szégyenletes esemény a szórakoztatóiparban és a művészetben.
Ráadásul nem mellékesen az alkotói szabadság is kapott egy
méretes ütést a mogyoróira, hogy tudja, hol a helye napjaink
polkorrekt köpönyegbe burkolózó aljas, visszataszító
cenzorainak ocsmány világában.
Történt ugyanis, hogy a
DC tegnap bejelentett egy új, nem mellesleg opcionális borítót a
Batgirl sorozatuk 41. számához. Íme!
A képen a Joker és
Batgirl láthatóak. Akik ismerik a két karakter előtörténetét
(azaz olvasták Alan Moore The Killing Joke című remekművét),
azok egy pillanat alatt felismerik, miről is szól a jelenet. Ez a
sötét, komor és zseniális borítóterv leplezetlenül tiszteleg a
legendás előzmény előtt, és ami egyszerűségével is
sokatmondó, beszédes kedvcsináló a képregény elsődleges
célközönsége számára. Röviden tehát megtestesít mindent,
amitől egy rajz túlnő önmagán, és művészetté válik.
De mondanom sem kell, nem
mindenki volt elragadtatva ettől. A bejelentést követően ugyanis
szinte azonnal befutottak a hibbant, szélsőséges feministák, SJW
kretének, hivatásos felháborodók és unatkozó
internet-aktivisták, akik fröcsögve estek neki a borítónak.
Elborult állításaik szerint mindez nem más, mint a nők elleni
erőszak dicsőítése, „rape culture”, a szexuális erőszak és
bántalmazás áldozatainak semmibe vétele, és minden más, amit
ezek az idióták hasonló helyzetekben szajkózni szoktak. Azzal is
bajuk volt, hogy az illusztráción Barbara Gordon tehetetlennek
és/vagy gyengének van beállítva, és aki reménytelenül ki van
szolgáltatva a bohóc gonoszságának.
Mindezen hisztinek a
kicsúcsosodása a #CHANGETHECOVER hashtag lett, amely – mint a
neve is mutatja – a borító megváltoztatását követelte. És
néhány órával ezelőtt kiderült, hogy a DC engedett a nyomásnak
és sajnos visszavonta az opcionális borítótervet.
Az illusztráció
készítője, Rafael Albuquerque a döntés után a következő
nyilatkozatot tette az esettel kapcsolatban:
My Batgirl variant cover artwork was designed to pay homage to a comic that I really admire, and I know is a favorite of many readers. ‘The Killing Joke’ is part of Batgirl’s canon and artistically, I couldn’t avoid portraying the traumatic relationship between Barbara Gordon and the Joker.
For me, it was just a creepy cover that brought up something from the character’s past that I was able to interpret artistically. But it has become clear, that for others, it touched a very important nerve. I respect these opinions and, despite whether the discussion is right or wrong, no opinion should be discredited.
My intention was never to hurt or upset anyone through my art. For that reason, I have recommended to DC that the variant cover be pulled. I’m incredibly pleased that DC Comics is listening to my concerns and will not be publishing the cover art in June as previously announced.
With all due respect,
Rafa
Tehát lényegében
ugyanaz a forgatókönyv játszódott le, aminek sajnálatos módon
az utóbbi időben egyre többször vagyunk a tanúi. A felháborodók
mélyen megsértődtek valamin, amiről semmit nem tudnak, és a jól
bejáratott szlogenjeiket lobogtatva támadást intéztek a rajz,
vele együtt pedig a művészi és alkotói szabadság ellen. Elvégre
érzések sérültek, ami az ő beteges nézeteik szerint mindent
felülbírál, mindenek felett áll, és aki packázni mer ezzel az
érzékeny kérdéssel, arra teljes erejével lesújt a feminista/SJW
csürhe rettenetes haragja!
A DC Comics a döntését
a következőképpen indokolta:
We publish comic books about the greatest heroes in the world, and the most evil villains imaginable. The Joker variant covers for June are in recognition of the 75th anniversary of the Joker.
Regardless if fans like Rafael Albuquerque’s homage to Alan Moore’s THE KILLING JOKE graphic novel from 25 years ago, or find it inconsistent with the current tonality of the Batgirl books – threats of violence and harassment are wrong and have no place in comics or society.
We stand by our creative talent, and per Rafael’s request, DC Comics will not publish the Batgirl variant. – DC Entertainment
Mindez akkor cenzúra
lenne? Egyesek szerint nem, hiszen a döntés nem felülről
érkezett, nem irányított vagy előre lefektetett rendszer szerint
zajlott, és végeredményben a DC maga döntött arról, miként
kíván véget vetni az ellentmondásos esetnek. Ugyanakkor egy
pillanatra se feledkezzünk meg arról, hogy a tömegek
nyomásgyakorlása, a hisztikampányok, az irányított düh
ugyanolyan cenzúrához vezetnek, mint a szó klasszikus értelemben
vett jelentése.
Amikor pedig a
művészetnek meg kell felelnie a politikailag korrekt nonszenszeket
hirdetők elvárásainak, onnantól kezdve megszűnik a szabad
alkotás, véleménynyilvánítás és önkifejezés. Be kell állni
a sorba és követni az előírásokat, különben jön a bojkott, a
cenzúra, a felháborodás, a személyes vádaskodások özöne.
Nyílt, egyértelmű támadás ez minden ellen, amit a
szórakoztatóiparról tudni vélünk, és mindezt álságos, hazug
csomagolópapírban tálalják fel nekünk. Márpedig nagyon nem
kellene engedni ennek a nyomásnak, mert ha ez így megy tovább,
hosszú távon rendkívül súlyos, maradandó következményekkel
kell számolnunk valamennyi iparágban.
A DC Comics döntése már
csak azért is csalódást keltő, mert ők is tisztában vannak
azzal, hogy akik a borítótervet ellenezték, azok nem az ő
közönségük. Akik lelkesen dühöngtek a nagy semmi miatt, azok
eddig sem vásároltak képregényt, és ezután sem fognak
vásárolni. Teljességgel mindegy a számukra, milyen illusztrációt
fog kapni a kérdéses füzet, hiszen soha nem akarták megvásárolni
azt. És egy ilyen csoport igényeinek megfelelni, miközben
figyelmen kívül hagyják a valódi célközönséget, meglehetősen
felelőtlen döntés a kiadó részéről.
És akkor vessünk egy
pillantást magára az elkaszált borítóra, amit az esetnek hála
most valószínűleg sokkal nagyobb figyelem övez annál, mint
amennyit eredetileg kapott volna.
Az 1988-as The Killing
Joke történetben a Joker azt próbálja bebizonyítani a maga torz
eszközeivel, hogy a normálisat és az őrültet csupán egyetlen,
igazán rossz nap választja el egymástól. A tesztalanya pedig
James Gordon rendőrfelügyelő, akit elrabol és bezár egy
vidámparkba. És hogy azt a bizonyos rossz napot biztosítsa a
számára, lelövi a lányát, Barbara Gordont/Batgirlt, aki a
golyónak köszönhetően csípőtől lefelé megbénul, és akinek
agonizálását a Joker fotók képében bemutatja a tehetetlen
apának.
Barbara Gordon ezt a
történetet követően megszűnt Batgirl lenni. Ám ezzel együtt
felvette az Oracle álcát, számítógépes zseni és hacker lett
belőle, amitől egycsapásra sokkal nagyobb segítséggé vált
Batman számára annál, mint Batgirl-ként valaha is volt. Jobb,
erősebb és érdekesebb karakter lett belőle. Természetes evolúció
volt ez a figura számára.
Igaz, Batgirl ismét
védtelennek és sebezhetőnek tűnik ezen a bizonyos borítón, míg
a Joker természetesen sötét és fenyegető. És ez ugyebár
egyesek szemében nem kívánatos dolognak minősül. Mert hát az ég
óvjon meg bennünket attól, hogy a hős veszedelembe kerüljön, és
még inkább attól, hogy a rosszfiút ténylegesen rosszfiúként
állítsák be nekünk! Mégis, ki hallott már olyan elképesztő
fordulatról, miszerint a Joker (jellemének megfelelően)
visszataszító, hátborzongató és ellenszenves karakterként van
feltüntetve?! És mégis hogyan jönnek ahhoz a szerzők, hogy a
sztori főszereplője kénytelen legyen kiverekedni magát valamiféle
aktuális galibából?!
A borítókép
ellenzőinek mindössze ennyi kellett a vérnyomásuk
megemelkedéséhez és az érzéseik sérüléséhez. És ez finoman
szólva is tragikomikus. Biztos, hogy ezeknek az embereknek teret
kell engedni akár a képregények, akár bármelyik más iparág
berkein belül?
Csupán az érdekesség
kedvéért, ki is volt az, aki a DC részéről mellébeszélt,
hazudozott és ferdített a történtekkel kapcsolatban? Egy bizonyos
Cameron Stewart.
Ugyanez a Cameron
Stewart...
Véletlen lenne?
Meglehet. De meg kell mondjam, az utóbbi 7 hónapom olyan volt,
mintha egy valódi, testet öltött összeesküvés-elmélet kellős
közepébe csöppentem volna, ami bármilyen hihetetlennek is tűnhet
kívülről nézve, számomra nagyon is kézzelfogható és
valóságos. És ezen a ponton engedtessék meg nekem, hogy ne
higgyek már a véletlenekben!
Források:
adrianchm
Feels and Reals
Források:
adrianchm
Feels and Reals
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése