Az olvasótábor
előszeretettel vitázik azon, vajon Stephen King régebbi és újabb
regényei milyen elbírálás alá essenek. És bizony valóban
érdemes foglalkozni a kérdéssel, ha másért nem is, legalább
azért, hogy előrángassuk a jó öreg „a korábbi jobb volt”
érvet, vagy éppen az „ez már unalmas, valami új kell”
ellenérvet. A vita örök, heves, ráadásul sok tekintetben izgalmas, amiből ugyan messzemenő következtetéseket nem vonhatunk
le, de legalább ütköztetjük azokat a bizonyos érveket.
És a mester A mobil
című könyve a legjobb példa erre a megosztottságra. Ugyanis
ritkán találkozni olyan eltérő, egymásnak teljesen ellentmondó
rajongói értékelésekkel, mint ami ezt a történetet övezi.
Egyesek az egekbe magasztalják, mások SK egyik nagy melléfogásának
tartják – és az igazán furcsa a dologban az, hogy a véleményüket
az olvasók (bármelyik szélsőségbe essenek is) többségében
abszolút jogosnak tűnő érvekkel és indokokkal tudják
alátámasztani.
De ha jobban
belegondolunk, milyen elemekkel dolgozik a könyv, hamar megértjük,
miből is táplálkozhat ez a nagy ellentmondás. Elvégre King a
mostanra teljesen elcsépeltnek tűnő zombis nonszenszet tálalta
fel nekünk – amiben végül egyetlen árva zombival sem
találkozunk. A túlélőhorror klasszikus elemeit használja –
viszont a szereplők időnként aktívan alakítják a cselekmény és
a világ eseményeit (ami alapvetően nem megszokott ebben a
műfajban), máskor meg bántóan passzív semmittevések közepette
sodródnak az árral. King a klasszikus értelemben vett agyatlan
tucatellenfeleket használja ellenségként – akik idővel
átalakulnak valami teljesen szokatlan és különös teremtményekké.
A végét pedig a szerző tudatosan hagyja teljesen nyitottan, teret
adva a spekulációknak és alaptalan következtetéseknek.
SK tehát amennyire csak
lehetett, igyekezett a saját ízlése szerint összerakni a Mobilt.
Ezzel pedig felrúgott egy sor íratlan szabályt, valamint könnyed
fricskát mutatott az előzetes olvasói elvárásoknak. Ugyanazt a
történetet olvassuk, amit már számtalanszor annak előtte –
mégis minden kicsit más és szokatlan. Egyeseknek pedig mindez
tetszik, mások viszont egyáltalán nem rajonganak a dolgok ilyen
jellegű tálalásáért. Épp ezért hiteles mindkét oldal
véleménye, amikor a könyvről beszélnek.
De nézzük, mivel is
állunk szemben. A Mobil főszereplője Clayton Riddell, aki
Bostonban próbálja nyélbe ütni első képregényének kiadását.
Ám a történet hamar (szó szerint az első néhány oldal után)
sötét fordulatot vesz: valamiféle jel indul útjára a
mobilhálózatokon, amitől a telefont használók átváltoznak
agyatlan, agresszív, vérengző fenevadakká, és elkezdenek
öldökölni. Hősünknek – nagy szerencséjére – nincsen
telefonja, így elkerüli a mobil-apokalipszis első és egyben
legnyilvánvalóbb hatását. Ám egy zsúfolt nagyváros kellős
közepén, tomboló őrültek közepette a túlélés egyáltalán
nem gyerekjáték, ráadásul művészünk minden áron haza szeretne
jutni a fiához, aki viszont egy állammal odébb tartózkodik. A
káosz és világvége közepette aztán maga köré gyűjti Tomot és
Alice-t, akik hozzá hasonlóan mobilmentesek, és akik jobb dolguk
nem lévén vele tartanak a hazafelé vezető hosszú út során.
Menet közben aztán újabb túlélőkkel hozza össze őket a sors,
és nem mellékesen egyre többet derítenek fel a sorscsapás
hátteréről és tényleges hatásairól is.
A történet tehát úgy
indul és úgy épül fel, ahogyan a többi, hasonló kategóriás
kaland. Az első szakasz (amíg hőseink a városban tartózkodnak,
illetve amíg kijutnak onnan) kimondottan szórakoztató és érdekes.
A mobiloktól bekattant emberek nem válnak élőhalottá, nincsenek
ténylegesen zombik a történetben, viszont technikailag nehéz
különbséget tenni köztük és a „valódi” élőhalottak
között. És nincs is értelme, hiszen a koncepción lényegében ez
semmit nem változtat – menekülj, szerezz fegyvert és
felszerelést, öld meg, amelyik közel jön, haladj a következő
helyszínre. Egyszerű, de nagyszerű formula, ami SK kezében is
egészen kellemesen működik, és ami talán az egyedüli ok, amiért
az ilyen jellegű sztorik nem mentek ki a divatból évekkel ezelőtt.
És eleinte ugyanez az
elismerés kijár a főszereplőgárdának is. Clay nem egy
idegesítő, nyávogó, teszetosza, semmihaszna karakter, aki csak
azért van ott, hogy az ő szemén keresztül találkozzunk a
cselekménnyel. Persze azért arról sincs szó, hogy szuperhős
lenne. Inkább gondoljunk egy olyan valakire, aki többé-kevésbé
úgy viselkedik, ahogyan egy ilyen extrém helyzetben talán
viselkedik az ember, és akinek a motivációi érthetőek. Aztán
ott van Tom McCourt, aki a hűséges barát szerepét tölti be a
történetben, és akit King kimondottan szimpatikusra és
szerethetőre próbált formázni. Mindig ott van és mindig segít,
ha kell, megbízhatóságával pedig remekül kiegészíti a
főszereplő időnként előtörő érzelmi hullámzásait. Végezetül
a fiatal Alice Maxwell hivatott szimbolizálni azt a figurát, akit
az apokalipszis megfosztott a jelentől és az élhető jövőtől,
és akit az események okozta trauma egyértelműen a legmélyebben
érint.
Ám a sok szempontból jó
kezdet hamarosan átvált középszerű, vagy még inkább
semmitmondó események sorozatává. Clay szeme előtt kizárólag a
fia testi épsége lebeg – amivel viszont az a baj, hogy az olvasó
nem ismeri a kölköt, nem tud róla semmit, hiszen személyesen
egyszer sem találkoztunk vele. Ebből kifolyólag egy ponton túl
elég nehéz aggódni egy számunkra teljesen ismeretlen, mellékes,
jelentéktelen karakter miatt, a mentőakció sikere pedig így hamar
totálisan érdektelenné válik.
A főszereplő trió
pedig ugyanilyen varázsütésre alakul át érdekesből teljesen
egyforma, semmitmondó alakokká. Olyannyira elveszítik a
jellemzőiket és tulajdonságaikat, hogy ha felcserélnénk a
szövegben azt, éppen ki beszél, aligha tűnne fel bárkinek is a
változtatás. Clay és Tom lényegében ikrekké válnak, Alice
pedig egy ponton felnő hozzájuk, elveszíti tini énjét és ezzel
együtt személyisége jelentős részét is. Holott az ilyen túlélős
mesékben épp attól válik minden érdekessé, ha egymástól
eltérő, ellentmondó morális álláspontok ütköznek, majd a
végkifejletet szem előtt tartva meglátjuk, mi volt helyes és mi
volt katasztrofális döntés az adott szituációban. Itt ellenben
mindenkinek egy rugóra jár az agya, nincsenek komoly erkölcsi
válságok vagy dilemmák. E sorok írója szerint ez pedig elég
komoly hibának számít.
A történet vége felé
pedig jóformán a semmiből a nyakunkba kapunk néhány új
karaktert, akikből aztán végképp hiányzik a személyiség minden
szikrája. Jelenlétük nem sokat ad hozzá a cselekményhez, sőt,
különösebben nem is hiányoznának, ha éppenséggel nem lennének
ott. És akkor még egyetlen szót sem szóltunk Jordanról, az ifjú
titánról, aki pusztán azért, mert életében látott már
számítógépet, varázsütésre képes kikövetkeztetni, mi miért
történt, mi lehetett az a bizonyos jel, és mik állhatnak a dolgok
hátterében. King a Mobilt 2006-ban írta, de azért ez még majd'
tíz évvel ezelőtti viszonyokhoz képest is hajmeresztően
szeleburdi megoldásnak tűnik. Igaz, a karakter sokszor találgat –
de ezek a találgatások mindig betalálnak és helyesnek
bizonyulnak, ami összhatásában nem tesz jót a hihetőségnek.
Egy másik hiányosság
maga a történet antagonistája. A Mobil esetében ne is
számítsunk Randall Flagg-szintű királyságra! Nem, itt be kell
érnünk a mobil-zombik kaptártudatának kivetülésével, a Rongyos
Emberrel, vagy más néven a Harvard Igazgatójával, aki se nem
érdekes, se nem ijesztő, se nem titokzatos. Ott van, néha
feltűnik, időnként bosszantja a szereplőinket, máskor meg
valamiért segít nekik rendezni egy bizonyos tartozást, de igazából
ő sem ad hozzá sokat az összképhez. Nagy kár!
Jó hír viszont, hogy
amint korábban már említettem, szereplőgárdánk időnként a
saját kezébe veszi a dolgok irányítását, és komolyan odacsap a
hordányi rosszcsontnak. Ez mindenképpen egy üdvös és szimpatikus
elem volt, amire sajnos nagyon ritkán találunk példát más
túlélőhorror történetekben. Az már más tészta, hogy a későbbi
problémáik jelentős részét pont annak köszönhetik, hogy
aktiválták magukat a kellő időpontban, de végső soron ez legyen
hőseink problémája, mi pedig élvezzük nyugodtan azt a
furcsaságot, hogy valakik tudatosan alakítják a cselekményt.
Ám ha már a
telefon-zombiknál tartunk, említsük meg, hogy King a klasszikus
formátumot ötvözte a saját sci-fi elképzeléseivel és
„technológiai veszedelem” látomásával, aminek hála igencsak
furcsa szerzetekkel fogunk találkozni. Az, hogy szellemi képességek
nélkül kialakul egyfajta kaptártudatuk, önmagában nem egy
újszerű elképzelés, de nem is egy elcsépelt formula, így
működik a dolog. Viszont a horda különféle mentális
bűvészkedéseire, akaratátvitelére, telepátiájára és
levitációs képességeire azért már én is felhúztam a
szemöldököm. Kicsit talán mindez már erős. Több a kelleténél.
Túllő a célon. Mások viszont talán pont ezt fogják élvezni, ki
tudja?!
Azaz A mobil
tényleg az egyik legmegosztóbb könyv, amit King valaha is
alkotott, épp ezért képtelenség megmondani, ki hogyan fog
reagálni rá olvasás közben. Jómagam többször kedveltem, mint
utáltam, ami végeredményben jó dolog. Viszont azokat a részeket,
amiket nem szerettem, azokat NAGYON nem szerettem, és ez némiképp
elgondolkodtató. A túlélős, zombis műfaj kedvelőinek biztosan
újat mutat – de hogy ez kinek lesz az ínyére, azzal kapcsolatban
még csak találgatni sem merek. A King rajongók pedig így is, úgy
is elolvassák/olvasták, tehát az ő meggyőzésük vagy
elriasztásuk eleve lehetetlen feladat.
Ó, és elvileg idén
érkezik a filmes feldolgozás, amiről már most tudni, hogy egyéb
dolgok mellett a történet végét is teljesen átdolgozza.
Kíváncsian, bár némi jogosnak tűnő aggodalommal várjuk azt is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése