Isten a tanúm, nem
terveztem több #GamerGate bejegyzést készíteni belátható időn
belül. Idehaza egyébként sem tudja jóformán senki, miről szól
ez az egész, így nem is érdekelheti a szélesebb rétegeket az
utóbbi évek (ha nem egyenesen minden idők) legnagyobb vidyagaemz
balhéja. Az itthoni játékosok ráadásul még a magyar szaksajtó
áldatlan állapotairól, összefonódásairól és korrupciógyanús
ügyeiről sem hajlandóak tudomást venni, hiába zajlik minden a
szemük előtt, így aztán a külföldi oldalak mocskával végképp
nincs lelkierejük törődni. Meg tudom őket érteni.
De ma reggel, San
Francisco posványos, szélsőséges mocskában, a Game Developers
Conference (GDC) nevű, egykor szebb napokat is látott, ám mostanra
belterjes önimádattá süllyedt konferencián Tim Schafer* egy
díjátadón színpadra lépett, és akaratán kívül olajat öntött
a tűzre. Mit olajat, egy egész olajmezőt! Ennek köszönhetően
pedig biztosította azt, hogy a korrupt és etikátlan sajtó ellen
fellépő #GamerGate mozgalom ismét új erőre kapjon, és az előző
hat hónap küzdelmei után még legalább ugyanennyi ideig kitartson
a bennünket érő folyamatos, hazug támadások kereszttüzében is.
Néhányan felvetették,
miszerint mindez előre megtervezett volt, és valóban az volt a
cél, hogy ismét egymásnak ugrasszák a feleket. De ha vesszük a
fáradtságot, és megnézzük Schafer teljes színpadi show-műsorát
(nem ajánlom – én végigszenvedtem), akkor valószínűleg
meglátjuk, hogy az egész csak egy szánalmas, gyenge produkció
egyik nevetséges eleme volt.
De nézzük is, mit is
mondott a mi kedves Tim barátunk!
(Sargon videó, mert így
tartja úri kedvem!)
És miért több ez a
végtelenül ócska poén annál, aminek Schafer (feltehetőleg)
szánta? Nem másért, mint a #NotYourShiled kampányért, ami a
#GamerGate mellett, azzal közösen létezik, és ami azokat az
embereket gyűjti a zászlaja alá, akikkel a korrupt és pofátlan
sajtó a botrány kirobbanása óta takarózik. Nőket,
kisebbségeket, valódi hátrányos helyzetűeket, vagy olyanokat,
akiknek a videojátékok jelentik az egyetlen menedéket a világ
elől, és akik megunták, hogy egyes oldalak az álságos „mi
megvédjük a marginalizált csoportokat a gonosz fehér férfiak
támadásaitól” álcája mögé bújva használják őket
szélsőséges propagandájuk terjesztésére.
Olyanokról van szó,
akik köszönik, de maguk is el tudják dönteni, mivel töltsék a
szabadidejüket és milyen típusú játékokat szeressenek. Akik
soha nem kérték, hogy az ő nevükben szélsőséges feministák,
véresszájú marxisták és gyűlölködő bloggerek nyafogni
kezdjenek azért, mert nem tetszenek nekik az iparág jelenlegi
viszonyai.
És éppen ezért a
#NotYourShiled jelenti a zavaró tényezőt az ellenoldal hazug
narratívájában. Mert ők nem úgy viselkednek, ahogyan azt
elvárják tőlük. Mert ők nem akarnak magukból áldozatot
csinálni a mocskos sajtó elvárásainak megfelelően. Mert ők nem
állnak be a sorba és nem hagyják, hogy őket felhasználva
hazudozzon a Polygon, a Kotaku, a Gamasutra és a többi szutyok a
kedvenc hobbijukról.
Az anti-GG oldal ezért
próbálta és próbálja őket elhallgattatni. Igyekeznek elhitetni
mindenkivel, hogy a #GamerGate oldal kizárólag fehér férfiakból
áll, akik kirekesztők, rasszisták, nőgyűlölők, zaklatók és
terroristák. És ebbe a démoni képbe bizony nem illik bele senki,
aki nem fehér és nem férfi. Így aztán, ha már a #NotYourShield
létezését nem tudják tagadni, legalább megpróbálják
hiteltelenné tenni azt. Bemagyarázzák, hogy ők nem mások, mint
hamis felhasználói fiókok és kamu profilok, amik mögött nem
azok vannak, akiknek vallják magukat, hanem természetesen gonosz,
rasszista fehér férfiak. Ezeket hívják ők „sockpuppet
account”-nak.
És egy ilyen sockpuppet
virított ott Tim Schafer kacsóján az iparág egykoron szebb
napokat látott rendezvényén, egy díjátadón.
Mondanom sem kell, az
emberek nem szeretik, ha valaki úgy tesz, mintha nem léteznének.
Mintha a véleményük nem is az ő véleményük lenne. Ha valaki
tagadja a létezésüket pusztán azért, mert ezzel belerondítanak
a hazug és öncélú narratívájába.
Tim Schafer a GDC
felszólalás alatt emberek tízezreinek a létezését kérdőjelezte
meg és űzött gúnyt abból a platformból, ahol a véleményüknek
hangot adhattak. Épp azt a marginalizált csoportot vette célba,
akiket ő és az ő dicsőséges szektatársai állítólag védeni
igyekeznek a gonosz fehér férfiak elnyomása ellen.
A közösségi média mai
viszonyai között pedig az emberek hajlamosak hangot adni
elégedetlenségüknek és felháborodásuknak. Jómagam ugyan nem
tartozom azok közé, akik egy viccen (legyen az akármilyen gyenge)
megsértődik vagy felháborodik. És őszintén szólva lehet a
dolgot így is és úgy is nézni. Hisztizni nem kell, nem dőlt
össze a világ, és nem állt be semmilyen fordulat ezzel a
baklövéssel. Rossz vicc, rossz előadás, szörnyű időzítés és
az alkalomhoz méltatlan ügyetlenség. Se több, se kevesebb.
Ám a többség nem
olyan, mint én, így a borítékolható felháborodás az esemény
után valóban felszította a lelkesedést a #GamerGate mozgalom
tagjaiban. Ezzel együtt ismételten bizonyítékul szolgált arra,
hogy a felek közti béke, tűzszünet vagy megállapodás immár nem
lehetséges. És ahogyan a nagy Napóleon annak idején mondta: „Sose
szakítsd félbe az ellenséget, ha éppen hibát követ el”.
Márpedig ez hiba volt a javából, kedves anti-GG!
Lassan eljön az idő, és
mindenkinek állást kell foglalnia abban a kérdésben, ami immár
fél éve kettéosztja a korábban egységesnek és erősnek tűnő
videojátékos közösséget. A fejlesztők közül egyre többen
állnak ki a #GamerGate oldal mellett, vagy egyszerűen elegük lett
abból, hogy pár szélsőséges propagandista próbálja diktálni
nekik, mi elfogadható és mi nem ebben az iparágban.
És amíg a Tim
Schafer-féle meggondolatlan szerencsétlenek nyilvános,
professzionális szerepléseik során csinálnak bohócot magukból
és a szakmabeli közönségből a szánalmas bábjátékukkal, addig
aligha lehet kérdés, melyik oldal fog tovább erősödni és melyik
alól csúszik ki a talaj rövid időn belül.
Schafer könnyelműen
kockára tette a saját és munkatársai karrierjét, megélhetését,
csupán azért, hogy a hittársai előtt elsüssön egy viccet. Egy
olyan viccet, ami még csak nem is volt szórakoztató. Remélem,
megérte, Tim! Remélem, jó ötletnek bizonyult olajat önteni a
parázsra és magad ellen fordítani a saját közönséged egy
jelentős részét. Mert bizony az internet nem felejt. Soha, semmit.
És erre egészen biztosan emlékezni fognak akkor, amikor a
következő játékodra próbálsz pénzt kunyerálni a
Kickstarteren!
Ó, és Tim! 1+1+40 az rohadtul nem 50, már megbocsáss!
Ó, és Tim! 1+1+40 az rohadtul nem 50, már megbocsáss!
*(Tim Schafer korábban
olyan játékok létrejöttében segédkezett, mint a Grim Fandango,
a Brütal Legend, vagy éppen a The Secret of Monkey Island. Jelenleg
a Double Fine fejlesztőcég vezetője, akiknek a nevéhez fűződik
az egyszerűen magára hagyott Spacebase DF-9 és a Kickstarter
kampánynak köszönhetően létrejött Broken Age. Illetve ez utóbbi
csak félig készült el, ugyanis az összegyűlt 3,3 millió dollár
csupán arra volt elegendő, hogy a játék első felét piacra
dobják, bízva abban, hogy az abból származó bevétel fedezi majd
a második felvonást.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése