2011. 01. 07.

89. nap A semmiember

- Mi volt ma az iskolában?
- Semmi...!

Ismerős párbeszéd, ugye? Ez az, aminek gyakorlatilag minden ember részese volt, vagy részese lesz valamikor, akár a szülő, akár a gyerkőc szerepét tölti is be éppen. A dolog önmagában vicces, jópofa, legalább is engem mindig képes volt megnevettetni, ha kívülállóként voltam tanúja ennek a rövid, de velős beszélgetésnek. Amikor velem történt épp a semmi, az annyira már nem volt szórakoztató, mert egyrészt kamuztam, próbáltam letagadni a rossz jegyeket, intőket, akármiket. De utólag visszatekintve mókás lehetett, hogy velem durván tíz éven keresztül soha, semmi nem történt az iskolában. Nem volt dolgozat, felelés, jegy, sikerélmény vagy csalódás. "Az oktatási rendszer hibája", jegyezném meg mai fejjel, némi fejcsóválás közepette, de aligha lenne bárki is, aki bedőlne ennek a szövegnek. Mindegy, ez már a múlté, engem ezzel bizonyosan nem fog többet nyaggatni senki, legalább is ami az iskolás ügyeket illeti.
Mert bár mindez régen történt, attól én még maradtam ugyanaz, aki voltam. A semmiember. Úgy sejtem, idegesítő lehetek ismerőseim, barátaim számára, mert kérdezzenek bármiről, én állandóan úgy tűnhetek, mint akit lélegeztetőgépre kötöttek, egy csövön át táplálnak, és tetőtől talpig begipszeltek, nehogy megmozdulhasson. - Mit csináltál tegnap? Semmit! Mit láttál a tévében? Semmit! Mit olvastál mostanában? Semmit! Merre jártál a hétvégén? Semerre! Történt veled egyáltalán valami? Nem, semmi!
Néha rosszul esik, amiért ennél frappánsabb válaszra nem telik, de erre is, mint sok más dologra, jó okom van. Ugyanis saját tapasztalataim szerint abból semmilyen bajom nem származhat, ha befogom a lepcses számat, és tagadok, mint a vád alá helyezett tömeggyilkos. Viszont, annak lehetnek kellemetlen következményei, ha mesélni kezdek. Ezek a negatív hatások persze leginkább újabb kérdéseket jelentenek, amelyekre kénytelen vagyok megint hosszasan válaszolni, ami számomra nem buli. Ha viszont a semmiember lép akcióba, mindössze öt betűvel tudom rövidre zárni a további beszélgetést minden olyan témában, amiről épp nincs kedvem cseverészni. Bár, hogy őszinte legyek, nekem általában semmiről nincs kedvem kommunikálni, ami rólam szól, ezért ezeket a társalgásokat valóban a lehető legkíméletesebb és leggyorsabb úton szoktam lezárni. Ennek pedig, hogy rövidre zárjam a dolog taglalását, semmilyen különösebb oka nincs. Pont.
Szóval, amennyiben bárki kérdez tőlem valamit, amire a semmiember adna választ, az illetőnek nincs oka sértődésre, ne vegye ezt a szívére, ne feszegesse tovább a dolgot. Ilyenkor a "semmi", vagy ennek variációi megfelelnek a "hagyjuk ezt" kéréssel. Lehet szó politikáról, közéletről, sportról... mindegy, csak ne én legyek a téma, mert annál nincs unalmasabb. Hiszen velem soha, semmi nem történik, ugyebár...

5 megjegyzés:

  1. Jó írás!
    Persze, mint minden retorikai teljesítmény, némiképp torzít. :-) Emlékszem egy kellemes nyárestére valahol a Dél-Alföldön, egy tanyán ... ott derült ki számomra, hogy másról is tudsz érdekesen beszélni, nem csak irodalomról. Az a mélységes önirónia ... végtelenül szórakoztató volt. Magadról is beszéltél. Azt kérdezed, mit mondtál? Nos, ha jól belegondolok ... semmit.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm!:)
    Én is jól emlékszem arra az estére, remekül sikerült! Egyébként két kezemen meg tudnám számolni, hányszor beszéltem annyit, egy huzamban, mint azon a kiránduláson. A végére egész jól belejöttem, de szerencsére sikerült még időben abbahagyni, mielőtt még a nevetségesen szánalmasból átmentem volna kínosan megalázóba!:))

    VálaszTörlés
  3. Alábecsülöd magadat. De meglepne, ha nem én volnék a 118-ik, aki ezt mondja. No nem baj..., majd!

    VálaszTörlés
  4. Igen, ha jól rémlik, már hallottam ezt korábban is néhányszor!:)
    Más esetekben viszont azt vágták a fejemhez, hogy én vagyok a világ legnagyképűbb, legfelfuvalkodottabb patkánya. Nehezen járható úz az a bizonyos arany közép...:))

    VálaszTörlés
  5. ÚT... Már gépelni sem tudok rendesen!:)

    VálaszTörlés