2010. 10. 20.

10. nap: Játékokról általában I.

Egy ideje motoszkál már bennem egy kérdés, de ezidáig nem találtam rá elfogadható, hihető választ. Nem létfontosságú dologra kell itt gondolni, nincs hatással az életünkre vagy a nagyvilágra. És bár évek óta újra és újra sztoikus nyugalommal szembesülök vele, mégsem tudok vele mit kezdeni, képtelen vagyok helyén kezelni.
Előre szólok, videojátékokról lesz szó, pontosabban azok megjelenéséről. Akiket a téma nem érdekel, még idejében tovább léphetnek, nehogy fölöslegesen vesztegessék az idejüket. Amennyiben azonban valakinek rendelkezésére áll a válasz, nagyon kérem ossza meg velem valamilyen formában!
Egy általam közepesen várt játék (értsd: mindegy, mikor jön, de ha majd itt lesz, szép lassan végigtolom!) az Egyesült államokban e hónap 19-én jelent meg, míg Európában és Ausztráliában 22-én fog. Japánban valamikor november elején, de az egy teljesen más tészta, azzal itt nem foglalkozunk. A kérdés, amely szúrja az oldalamat a következő: miért van 3 nap eltérés a megjelenések között? Roppant egyszerű, logikus és triviális dolognak tűnik, még sincs rá magyarázatom.
Elképzelhető, hogy úgy vélik, logisztikailag nehezen összeegyeztethető az azonos idejű megjelenés? De hiszen a terméket nem egy helyen sokszorosítják, az itthon kapható verziókon ott virít ékes betűkkel, hogy MADE IN EU! Arról se feledkezzünk meg, hogy egy nagy költségvetésű, és vélhetően nagy eladási rátákat produkáló játékot sok milliós példányszámbak kell legyártani (ergo milliónyi DVD, ugyanennyit tok, kézikönyv, CD kulcs, stb.), majd időre eljuttatni a boltokba. Erre megvannak a nagyobb kiadók jól bevált terjesztési és szállítási stratégiái, így elképzelhetetlennek tűnik, hogy Európában nem lehetett volna megoldani a 19-ei kiadást. A megjelenési időpontokat pedig jóval korábban nyilvánosságra hozták már, tehát semmivel nem nagyobb kihívás ott megoldani a korábbi dátumot, mint itt a későbbit. Határidő ez is, az is, különbség nincs közöttük.
Vagy egyszerűen arról van szó, hogy a kiadók úgy érzik, az amerikai vásárlók fontosabbak? Vagy éppen az a helyzet, hogy a kedves amerikai fogyasztó szeretné úgy érezni, hogy előrébb való a világ többi részénél? A tények azt mutatják, hogy az eladási arányok nagy átlagban megegyeznek vagy hasonlóak, így a kiadók részéről ebből a szempontból aligha jogos a preferencia. A másik variációra pedig azt tudom felelni, hogy olykor bizony a fagyi visszanyal, azaz előfordulnak olyan esetek, bár ritkán, amikor az öreg kontinensen előbb juthat a kedves vevő a portékához, mint az Államokban. Továbbá azt se felejtsük el, hogy amennyiben a világ más tájain nem egyszerre jelenik meg egy termék, attól még az értékeléseit mindenki láthatja. Ennél fogva könnyen előfordulhat, hogy a gyenge kritikák miatt, amelyeket a játék kap, eleve rosszabb eladási statisztikákat produkál majd, mint amilyeneket a világ túlsó felén. Ezzel persze a forgalmazók is tisztában vannak, s feltehetően ennek köszönhetjük, hogy csupán három nap, s nem pedig mondjuk két hónap különbség van a megjelenés között.
Netán jogi problémák, korlátok és akadályok állnának az útban? Meglehet. Mindenesetre a játékipar egy több milliárd dolláros ágazat, ehhez igazodó jogi háttérbázissal. Természetesen logikus, hogy Európa esetén az unió országainak külön-külön kell engedélyezni a terméket, valamint elkészíteniük az általuk megfelelőnek ítélt korhatár besorolást. Viszont érthető módon a fejlesztőknek nem egy leányálom, amikor az öltönyösök odafentről óránként csesztetik őket a határidőkkel, miközben még ezernyi bugot kellene megszüntetniük. A lehető legtöbb időre van tehát szükségük, így a kész verzió megjelenés előtti szétszórására és a különböző felügyeleti szervek általi ellenőrzésére legtöbbször kevés idő marad.
Talán ez utóbbi lehet a leginkább elfogadható válasz, de még mindig 3 napról beszélünk! 3 nap, ami alatt aztán olyan rettentő sok és fontos dolog nem történhet. Ilyen különbség mellett lényegében teljesen egyszerre kell, hogy készen álljanak a kiadásra, így az a 72 óra legföljebb szimbolikus lehet.
S természetesen maga az alapkérdésem is csupán szimbolikus. Nem omlik rám a mennyezet, nem rágom le tövig az ujjaim, nem járkálok fel s alá a szobámban tehetetlen dühömben, amiért még nincs a kezemben a gém... Legalább is egy általam "közepesen várt" játék esetében semmiképp. Viszont ha már valami a "nagyon várt" (értsd: ha el is pusztul körülöttem a világ, akkor is végigtolom, lehetőleg még ma!) kategóriába esik, az már teljesen más tészta ám! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése